Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Grundlæggende værdier

Heldagsskolen skal være et rart sted at være - her skal alle føle sig velkomne og anerkendte for dem de er.

Faglig udvikling
Vi vægter faglig udvikling højt, men i endnu højere grad børnenes personlige og sociale udvikling. 
Vi er inspirerede af den amerikanske psykolog Ross W. Greene hvis teori er, at børn opfører sig ordentligt, hvis de kan. Når et barn udviser problemskabende adfærd, er det et udtryk for, at de krav vi stiller til barnet, ligger uden for dets evner til problemløsning, fleksibilitet og tilpasning samt evne til at udholde frustration. Som voksne skal vi derfor forsøge at tilpasse krav og udfordringer til barnets nærmeste udviklingszone. 

For løbende at skabe udvikling for alle vores elever arbejder vi bl.a. ud fra nedenstående tilgange

Mentalisering 
Vi tilstræber at arbejde mentaliseringsbaseret for at have fokus på den følelsesmæssige og personlige udvikling hos vores elever. I den mentaliseringsbaserede tilgang er der fokus på den gode relation til barnet samt en løbende undersøgende tilgang til barnets adfærd. Mentalisering betyder at have “sindet på sinde”, dvs. at det handler om at være opmærksom på mentale tilstande hos sig selv og hos andre. Vi tror på, at al adfærd giver mening og vores opgave bliver dermed at prøve at forstå, hvad barnet forsøger at kommunikere med sin adfærd. Dette hjælper også barnet til at forstå sig selv bedre, føle sig anerkendt, udvikle tillid til lærerne og derigennem udvikle sig følelsesmæssigt. Dette er en forudsætning for at barnet kan udvikle sig fagligt. 

Hvad betyder den mentaliserende tilgang i vores hverdag med børnene? 
●    alle har sine gode grunde til at handle som de gør
●    enhver gør sit bedste
●    villighed til at erkende når noget ikke virker
●    at undgå at tillægge mennesker motiver baseret på vores egne følelser omkring deres adfærd
●    konflikter opstår når vi mener noget forskelligt om det samme
●    at spørge sig selv “hvilket ansvar har jeg og hvad er min rolle her?”
●    at man ikke leder efter “skyldige” 

Low Arousal
Vi opfatter Low arousal som en relevant metodisk tilgang ift. vores målgruppe, idet den har fokus på konfliktnedtrapning. Vi arbejder på at bevare roen og undgå konfrontationer, når vores elever er i affekt. Dette stiller store krav til, at vi som voksne er trænet i at regulere vores eget og børnenes affektniveau. Grundprincippet er at ro smitter. Det lyder enkelt, men konfliktsituationer kan i praksis, ikke overraskende, være mangesidede, udfordrende og komplekse.