Praksisfortælling

Gyldne øjeblikke i indskolingen

Det er en rigtig regnvejrsdag. En af de dage, hvor vandstanden stiger stødt på legepladsen. Pædagogerne taler om, hvorvidt de skal aflyse udeaktiviteten, der i dag er at lave snobrød i bålhuset. Klokken er 13.30 og børnene strømmer ud fra deres klasser med retning mod garderoberne. De skal hænge deres skoletasker i garderoben og have overtøj på.

Børnene William og Sofie står og taler om, hvad de skal.

William: “Jamen, jeg har ikke mere tørt tøj, så jeg kan ikke komme med op til bålet”.

Sofie: “Du må altså gerne låne mine regnvejrs bukser. Jeg har to par regnvejrs bukser”.

William “Jeg vil bare så gerne lave snobrød”.

En pædagog overhører samtalen og indskyder:

“Jeg kan høre, at I taler om snobrød og regnvejrs bukser. William, hvis du rigtig gerne vil lave snobrød ved bålet sammen med Sofie, så er det rigtig sødt af Sofie, at hun vil låne dig sine regnvejrs bukser. Hvis du kan passe dem, hvordan har du det så med at tage mod Sofies tilbud”?

William og Sofie kigger på hinanden. William beslutter at takke ja til at låne Sofies regnvejrs bukser. En times tid senere kommer William og Sofie ind med hver deres varme snobrød. De har røde kinder, vådt pandehår og kolde fingre, men de er glade og tilfredse med deres varme snobrød i hænderne. De sætter sig sammen med nogle af de andre børn og fortæller om deres oplevelser ved bålet.

På Munkekærskolens SFO søger vi at understøtte og udvikle børnenes sociale kompetencer. Vi ønsker at facilitere dem, så de i fællesskabet evner at udvise medmenneskelighed og nysgerrighed for de mennesker, de er i samspil med. Samtidig er det vigtigt, at vi er anerkendende i situationen, så barnet kan få mod til at indgå i situationer, der kan virke uoverskuelige. Ved at børnene får mulighed for at mærke efter og træffe selvstændige valg, sætter vi dem i stand til at overføre denne oplevelse af ”at have styr på tingene” til andre situationer, hvor de for en stund kan opleve at stå på gyngende grund. Dette tror vi på kan være medvirkende til at udvikle robuste børn.

Livsduelighed viser sig i mange varianter og i indskolingen kan vi se, at børnene profiterer af at blive mødt, hørt og set anerkendende. I dette samspil opstår de gyldne øjeblikke, som ikke altid kan italesættes, men som danner grobund for noget større og som på sigt viser sig i børnenes adfærd i fællesskabet.