Munkekær SFO

Hverdagen:

På Munkekær SFO går der børn fra 0. - 2. klasse. Der er knap 300 børn indskrevet.

Alle børnene i indskolingen har fri kl. 13.30 mandag-onsdag og torsdag-fredag kl. 12.45.

Når børnene får fri fra skole, er vi alle sammen udenfor i starten af SFO-tiden.

Udenfor laver vi bl.a. bål, kører på mooncars, spiller fodbold, kører på svævebanen, leger med kridt, hopper i sjippetove, leger i sandkasse og i legehuse. Der tilbydes også aktiviteter med masser af bevægelse - både udenfor, i hallen og indenfor.

Indenfor har vi funktionsopdelte rum. Vi har bl.a. et krea-, tek- og brætspilsrum samt et rum med bl.a. bordtennis ol. Vi har derudover en stor glassal med projekter, hvor det bl.a. er meget attraktivt for både drenge og piger at danse til Just Dance.

Ud over de planlagte aktiviteter prioriterer vi også fri leg - og den voksne deltager gerne i legene. Leg spiller en vigtig rolle i barnets udvikling, og det er derfor nødvendigt, at vi som fagprofessionelle støtter op om denne. Det gør vi blandt andet ved også selv at være legende, og ved at vi voksne omkring børnene anerkender vigtigheden af den frie leg.

Livsduelighed viser sig i mange varianter og vi ved, at børnene profiterer af at blive mødt, hørt og set anerkendende. På Munkekærskolens SFO arbejder vi ud fra et ressourceorienteret børnesyn, og vi søger at understøtte og udvikle børnenes sociale kompetencer og sætte rammerne for, at alle har lige mulighed for at deltage i fællesskabet på hver deres unikke måde.

Ugeplan:
Hver uge sendes der ugeplan ud for den kommende uge. Den viser en oversigt over de planlagte aktiviteter og arrangementer, der er i SFO´en. Ugeplanen sendes ud på Aula og Facebook.

Ture ud af huset:
Skolen har sin egen bus, og den benytter vi ofte i ferier, når der er færre børn.
Sommetider går vi også på tur i nærområdet og besøger legepladse mm.

Særlige arrangementer for børn:
Vi afholder aftenåbent og overnatninger med 2. årgang og cafeaftener for 0. og 1. årgang.

Forældrearrangementer:
I SFO´en har vi i løbet af året forskellige arrangementer, hvor familien deltager. Der er bl.a. julefest, festival og forældrekaffe. Det plejer at være vildt hyggeligt og med stor opbakning fra SFO´ens familier.

SFO´en har en facebookside: MunkekærSFO
Her lægges der opslag op af forskellig art. Det kan være opslag om hverdagen i SFO, aktiviteter, pædagogik, informationer mm. Det er dog stadig vigtigt, at holde sig orienteret via SFO´ens Aula-side.

Pædagogstuderende:
På Munkekærskolen og i SFO modtager vi pædagogstuderende i 1., 2. eller 3. praktikperiode. Vi modtager også pædagogisk assistent studerende i praktik.

Mobil- og smartwatchpolitik:

I SFO-tiden opfordrer vi til, at mobiltelefonen er i tasken og uret sættes på “forstyr ikke”.

I er altid velkomne til at ringe på SFO-telefonen eller i kontorets åbningstid, hvis I har brug for at komme i kontakt med os.