Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsens årsberetning

Skolebestyrelsen ÅRSBERETNING 19/20

Kære forældre, lærere og pædagoger

Det er blevet tid til en beretning om året, der gik på Munkekærskolen, hvor en pandemi fik personalet og ledelsen til at opfinde nye og kreative undervisningsformer samtidig med at der også kom udfordringen mht. pladsen, da børnene kom retur.

Det er gået godt, trods alt, men det har naturligvis ikke været muligt at tage hensyn til alle, så der er nogen både personaler og elever som har haft det svært mens Danmark var lukket ned. Vi har gjort os nogle erfaringer som kan bruges positivt fremadrettet og nogle, hvor vi ved at det skal gøres anderledes, hvis en lignende situation skulle opstå.

Når det så er sagt har Munkekærskolen de sidste to år været præget af at skabe en kultur både fagligt og socialt, hvor lærere, ledelsen, elever og forældre løfter i fællesskab. Der er fokus på skolens udviklingsplan, hvor vi bl.a. udvikler på kvalitet i teamsamarbejdet, fælles årsplaner, faglig udvikling i fællesskab og at sætte høje ambitioner på elevernes vegne både socialt og fagligt.
Der ER hele tiden fokus på at have eleven i centrum og skabe det bedst mulige læringsmiljø.

Vi oplever i øjeblikket en meget stor søgning til vores lærerstillinger, hvor lærere kender til den nye retning og de mange muligheder på Munkekærskolen, og vi har fået ansat utrolig kompetente kræfter i huset med høj relevant efteruddannelse og masser af erfaring. Dette er med til at løfte undervisningen på Munkekærskolen. 

De væsentligste fokusområder i 19/20 har været følgende:
- Det professionelle læringsfællesskab – fælles faglig fordybelse og sparring.
- Forældresamarbejde
- Udvikling af Heldagsskolen
- Observation/feedback af praksis i skole og SFO
- Udvikling af årgangskoordinatorrollen

Disse fokus områder har bl.a. resulteret i nedenstående tiltag:
- Der undervises to ugentlige lektioner i teknologi forståelse på 1.-3. klassetrin
- Der samarbejdes med SSP om sproget på de sociale medier, hvor der både holdes oplæg for elever og forældre.
- Skolens medievejleder og it-lærer arbejder med medier og teknologi som didaktisk redskab.
- Der undervises i brugen af it og medier i SFO og klub.
- Lego og robotteknologi.
- SKB, ledelse og medarbejdere udvikler i samarbejde nye måder at gennemføre forældremøder og skole- og hjemsamarbejdet.
- Kurser for forældre i brugen af Meebook og AULA.
- Forældre inviteres ind ift. åben skole.
- Vi afholder arrangementer for hele skolen, hvor forældre inviteres.
- Skolens inklusionsvejledere holder oplæg om den involverende forældre som den usynligklassekammerat og arbejde med cases.

I 2020 har kommunen desuden en plan om at udvikle et samarbejde med forældre, særligt forældrebestyrelser, om børn og unges dannelse. Dette skal ske på dialogmøder med forældre- og skolebestyrelser, ved udarbejdelse af skriftlig kommunikation til forældre om dannelsesstrategien samt andre initiativer. Der vil i dette arbejde være fokus på at styrke vores forventningsafstemning mellem fagprofessionelle i dagtilbud/skoler og forældre- og skolebestyrelser samt de enkelte forældre. Det skal løbende afklares, hvordan dette gøres mest hensigtsmæssigt.

Åben skole har også været på dagsordenen i det forgangne skoleår.
Vores åben skole initiativer er initiativer som giver mening i for hold til den undervisning som
i stor stil foregår i klasserne i forvejen.

Vi har heldigvis en bus som giver os den mobilitet vi ønsker og her er så et forsøg på at liste de
tiltag op vi har, men skoleledelsen tænker at der er endnu flere.

- Indenfor talent/matematik samarbejder vi med Science talenter (Astra) i Sorø indenfor naturfag og matematik - Vi bruger Zentropa og tager ud i deres studier.

- Udveksling med andre lande, f.eks. Tyskland eller Holland, hvor eleverne bor hos elever fra de pågældende lande og sammen med dem udforsker de områder og kulturer de er i. Vi har også genbesøg hos os!

- Vi tager til skov og strand, rensningsanlæg, kraftværker, kalkbrud, eksperimentarium og mange andre steder.

- Når vi arbejder med kroppen har vi tidligere haft aftaler med slagteri-skolen om at få en gris ud, skære den op se, hvad der er derinde og tilberede kødet.

- På 6. årgang har vi, som I måske ved, ”Naturfag på spil”.

- Vores 8. klasser er på Skills stafet

- I idræt har vi aftaler med den lokale basketballklub, som laver undervisningsforløb med vores børn på flere årgange.

- Inden for samfundsfag har vi skolevalg med besøg af ungdomspolitikere, vi besøger byrådsmøder og har en fængselsbetjent samt en indsat på besøg her (alt det er også i progressionsplanen for faget).

Dernæst er det også værd at vide at…

  • Vi har fået bevilliget penge til istandsættelse af pædagogisk læringscenter = det gamle bibliotek (250.000 kr.)
  • Vi har fået bevilliget penge fra forskønnelsespuljen til optimering af udeareal faciliteterne (350.000 kr.)
  • Optimering af p-pladsen med henblik på at optimere flowet vedr. kiss-and-drive.
  • Vi har fået bevilliget en ny cykelsti på Tjørnholmvej i sydgående retning.
  • Gruppen der har arbejdet med skole/hjem samtaler og forældremøder, har moderniseret og udviklet på en del af Princippet, således at vi i første ½år 20/21 kan implementerer det nye i princippet. Først skal vi lige have Elevrådet i tale og høre om deres behov i forhold til emnet.


Desuden var der opstillingsmøde til skolebestyrelsen den 2. juni, hvor 3 ud af 7
forældrerepræsentanter var på valg. KUN en ny person meldte sit kandidatur og INGEN KOM for at tale med kandidaterne.

Det må da kunne gøres bedre! Og det SKAL gøres bedre til næste valg i 2022!

I 2022 vil der nemlig være 4 på valg, hvoraf 3 af dem KAN IKKE genopstille idet de alle 3 til den tid har deres yngste barn i 9. klasse!

Gør en KÆMPE forskel for dit barn og meld dig som suppleant hurtigst muligt, så bliver du klædt godt på inden 2022 og kontakt mig gerne for yderligere info.

I år var der, som sagt, 3 pladser som skulle besættes, plus min plads efter sommerferien, og 5 personer der stillede op, hvoraf 3 søgte genvalg. Efter en god snak på opstillingsdagen kunne vi beslutte os for et Fredsvalg, hvilket betyder at kandidaterne blev enige om, hvem der vælges ind i  skolebestyrelsen, og hvem der bliver suppleant.
De valgte blev:
Henrik Andersen
Pascale Florentsen
Lise Villefrance
Max Jacobsen (nuværende suppleant, vil overtage min plads)
Suppleant:
Hanne Bache Vognbjerg

Som det NÆSTSIDSTE vil jeg lige nævne at næste stormøde med Kontaktforældrene afholdes 9. marts 2021, så SÆT KRYDS i kalenderen! Emnet for skoleåret 20/21 er fortsat Skole/Hjem samarbejdet med fokus på Kommunikation og Innovation, så dette skal bl.a. drøftes på stormødet og som noget nyt vil kommende formand fremlægge Årsberetningen på mødet, således at I får mulighed for at spørge ind osv.

TIL SIDST vil jeg takke for 4 spændende år som Formand og 7 år i bestyrelsen (blev medlem i 2013, da et medlem trådte ud i utide, og var suppleant i skoleår 12/13). Var på valg i 2014 og i 2018.

Det har været en meget lærerig og udviklende tid, hvor jeg føler, at jeg har fået sat mit aftryk på bestyrelsens måde at arbejde på ved at lave en ny struktur og ændre på mødeformen. Særligt er jeg stolt af at jeg sammen med de øvrige forældrevalgte og den nuværende ledelse, er gået fra at være nærmest passive medlemmer, der fik afrapporteret skoleledelsens bedrifter fra møde til møde, til at vi nu AKTIVT er med til at sætte dagsordenen på
skolebestyrelsesmøderne, hvor vi tager emner op som vi kan debat tere, eller få uddybet, og tage stilling til.

DET GIR SÅ MEGET MENING AT BRUGE TID PÅ DETTE ARBEJDE! Så en sidste opfordring:

STØT OP OG VÆR MED TIL AT FORME DIT BARNS SKOLTID PÅ MUNKEKÆRSKOLEN!

Rigtig god sommer.

På vegne af Skolebestyrelsen,

Channette Andersen, Formand

T.O. SKB møderne i næste skoleår er: 17/8, 29/9, 4/11, 10/12, 1/2-21, 13/4, 26/5 og 17/6. SKB stormøde med kontaktforældrene den 9/3 2021.

Dokumenter

Skolebestyrelsens årsberetning

Shape Created with Sketch.